


Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
Account aanmakenDit zijn duurzame merken bij RIVS

Wat is duurzaamheid?
Duurzame kleding houdt in dat er tijdens de productie rekening is gehouden met de impact op mens, dier en milieu. Denk bijvoorbeeld aan het vermijden van bepaalde chemicaliën, goede arbeidsomstandigheden voor de werknemers en aandacht besteden aan dierenwelzijn. Ook als consument kunnen we de impact beperken! Door bijvoorbeeld voor kleding van betere kwaliteit te kiezen, kunnen we de kleding langer dragen. Stel een capsule wardrobe samen, waarmee je zo optimaal mogelijk gebruik maakt van je kleding.
Duurzame kleding bij RIVS
De merken in onze collectie selecteren we met liefde en staan in het teken van duurzaamheid en exclusiviteit. Lees hieronder meer over een aantal van deze sustainable brands.
Baum Und Pferdgarten
De visie van Baum Und Pferdgarten is om "compromisloze esthetiek te leveren, rekening houdend met zowel onze planeet als haar mensen". Om aan deze visie te voldoen, heeft Baum und Pferdgarten verschillende doelen gesteld die zij in 2024 - tijdens hun 25 jarige bestaan - willen behalen. Enkele doelen zijn transparantie, innovatie, het verminderen van plastic, eerlijke arbeidsomstandigheden en de betrokkenheid van klanten.
In het laatste punt vraagt Baum und Pferdgarten aan consumenten om hun steentje bij te dragen. Door instructies te geven voor het onderhoud van de kleding, de mogelijkheid geven tot reparaties en door het delen en doorverkopen van kleding, wil Baum und Pferdgarten de consument helpen. "We kunnen het niet alleen," aldus Baum und Pferdgarten.
SHOP BAUM UND PFERDGARTEN
La Salle
Het Amsterdamse merk La Salle is een merk voor de stijlvolle vrouw die zich bewust is van haar ecologische voetdruk. Sinds 1996 produceert La Salle kleding van hoge kwaliteit, voornamelijk gemaakt van natuurlijke materialen en garens, en bijna uitsluitend in Europa vervaardigd. La Salle ziet duurzaamheid als vanzelfsprekend en als ieder verantwoordelijkheid.
Om deze redenen is de kleding van La Salle duurzaam:
- De meeste kledingstukken die zij produceren zijn door maximaal twee landen gereisd. Hiermee wil La Salle als bedrijf bijdragen aan beperking van de CO²-uitstoot
- La Salle maakt vaker gebruik van duurzame materialen, zoals Tencel - op het moment een van de meest duurzame materialen op de markt.
- La Salle kiest ervoor om samen te werken met stoffen- en garenfabrikanten die maatschappelijk verantwoord zijn en milieuvriendelijke productieprocessen volgen met het oog op recycling van natuurlijke hulpbronnen, zoals water
- La Salle zorgt ervoor om alleen de hoeveelheid middelen te gebruiken die nodig zijn voor het bedrijf. Wanneer zij de stoffen digitaal afdrukken, gebruiken ze de exacte hoeveelheid inkt die nodig is om de ontwerpen te maken
Filippa K
Het Zweedse merk Filippa K heeft een missie: het stimuleren van een bewuste kledingconsumptie. Door kleding op een duurzame manier te produceren en tegelijkertijd kleding van kwaliteit te leveren, wil Filippa K de impact op de planeet verminderen. Aan de hand van drie pijlers bewaken zij deze missie: circulariteit, traceerbaarheid en het verminderen van de impact. Elk jaar brengt Filippa K een rapport uit, met o.a. een overzicht van de supply chain en initiatieven. Zo geeft Filippa K aan dat zij tweedehands Filippa K items terugnemen en doorverkopen in vijf flagship stores. In Zweden heeft Filippa K een winkel geopend waar je alleen tweedehands Filippa K kleding kan kopen.
By Malene Birger
Malene Birger ontwerpt met het oog op een lange levensduur en een lage impact. Er wordt rekening gehouden met de volledige levenscyclus - van de gebruikte vezels en materialen tot de klant en uiteindelijk het einde van de levenscyclus van het kledingitem.
Malene Birger streeft er niet alleen naar om de impact op het milieu te verkleinen, maar ook om een positieve impact te creëeren. De focus ligt op het reduceren van afval. Zo heeft Malene Birger een no-burn policy, worden alle ongebruikte items gedoneerd en hebben zij sinds 2013 een eigen 'Restricted Substances List'. Hierin zijn bepaalde chemicaliën opgenomen, die niet gebruikt mogen worden in de kleding en daardoor niet terecht komen in de natuur.
Closed
Het doel bij Closed is om het milieu zo min mogelijk te belasten, zonder afbreuk te doen aan de hoge kwaliteit van haar collecties. Closed geeft aan dat veel van hun processen sinds de jaren '80 schoon en groen zijn, maar dat dit niet betekent dat zij klaar zijn met verduurzamen.
Closed staat bekend om haar denim jeans. Sinds 2021 is de "A BETTER BLUE" collectie van Closed eco-friendly. Dit zijn jeans met een speciaal 'A BETTER BLUE' label. Binnen deze collectie wordt gebruik gemaakt van eco-friendly materialen, zachte verfmethoden en wastechnieken met een lage impact. Zo besparen ze water, chemicaliën en elektriciteit.
Bij RIVS verkopen we jeans van Closed uit de A BETTER BLUE collectie.
Je shopt de Closed eco-jeans hier
Closed geeft aan dat de meeste jeans, los van de A BETTER BLUE collectie, gemaakt is van 100% biologisch katoen. Closed geeft de voorkeur aan biologische materialen, omdat zij een lage impact op het milieu hebben. Het vervaardigen van biologisch katoen kost namelijk 80% minder water, 60% minder energie en geen chemicaliën. Ook wordt er door Closed gebruik gemaakt van biologisch linnen en cashmere.